Kronoloji metni için tıklayınız.
Georg Baselitz: Son On Yıl ile Sabancı Üniversitesi Sakıp Sabancı Müzesi (SSM), çağdaş sanatın önde gelen isimlerinden Alman ressam, baskı sanatçısı ve heykeltıraş Georg Baselitz’in eserlerine Akbank'ın desteği ile ev sahipliği yapıyor. Sanatçının yakın geçmişte ürettiği yüze yakın anıtsal boyuttaki resim ve heykellerinden oluşan sergi, SSM’nin tüm galeri alanlarına ve bahçesine yayılıyor. Ana serginin yanı sıra sanatçının gravür çalışmalarından kapsamlı bir seçki eşzamanlı olarak Akbank Sanat’ta ziyaretçiyle buluşuyor.
1980'den bu yana uluslararası sanat dünyasında derin bir etkiye sahip olan Baselitz, 20. yüzyılın ikinci yarısında Alman sanatı için yeni bir kimlik şekillendirmiş; İkinci Dünya Savaşı'nın travma ve trajedisine tepki olarak, benzersiz ve kendine özgü bir sanatsal üslup geliştirmiştir. 1969'dan beri kompozisyonlarını baş aşağı resmeden sanatçı için bu yaklaşım, biçimi içerikten arındırmanın ve soyutlama ile figürasyon arasında bir yerde durmanın bir yolu olmuştur. Aynı zamanda, gelenekselleşmiş tuval üzerine resim tekniğinde yeni bir açılımda bulunmasını mümkün kılmıştır.
Georg Baselitz: Son On Yıl, sanatçının çalışmalarında yıllar içinde belirginleşen, kararlı motiflerden oluşuyor. Baselitz’in 1950’lerden bu yana çeşitli tekniklerde ele aldığı, Deutschbaselitz’te geçen çocukluğunu hatırlatan kartalları, mavi arka planlara işlenmiş bir seride geri dönüyor. Serinin 2024 tarihli son tablosu, ilk kez bu sergide ziyaretçi ile buluşuyor. Aynı şekilde, çocukluğundan beri resmettiği geyik motifi, kariyerinin başından beri eserlerine yön veren mitolojik ikonografinin bir parçası olarak yeniden ortaya çıkıyor. Golden Hands [Altın Eller] serisi, sanatçının bu uzuvların kültürel ve tarihsel sembolizmine duyduğu hayranlığı yansıtırken, eşi Elke’nin baş aşağı portreleri de yine 1970’lerden bu yana sıkça işlediği konulardan biri olarak sergide yer alıyor. Serginin öne çıkan Springtime [İlkbahar] serisi ise, Dada kolaj sanatçısı Hannah Höch’ten ilham alıyor. Bu dizide Baselitz, baş aşağı figürlerinin üzerine gerçek naylon çorapları kolajlayarak, neredeyse fetişist bir anlam ortaya koyuyor. Müzenin galerilerinde ve bahçesinde sergilenen anıtsal heykeller de resimlerin ikonografisi ve tarihsel temalarıyla bir bütünlük oluşturuyor.
Sergi Kataloğu
Sergiye eşlik eden Georg Baselitz: Son On Yıl kataloğunda Norman Rosenthal, Beral Madra, Eric Darragon ve John-Paul Stonard’ın sanatçı ve pratiği üzerine yazıları yer alıyor. Norman Rosenthal’ın “Georg Baselitz İstanbul’da” yazısı, benzersiz ve sürekli yenilenen bir sanatçı olarak Baselitz’in, 20. yüzyılın Alman kültürel tarihini, Maniyerist sanatı ve Alman Rönesansı'nı kapsayan ilham kaynaklarını, son on yıllık üretimi özelinde, geliştirdiği özgün yaklaşım ve teknikler bağlamında ortaya koyuyor. Beral Madra “Beden ve Varoluş” yazısında, sanatçının insan bedenini, deneyimlerini ve düşüncelerini içeren imgeleri kararlı bir tavırla ifade eden, dirençli sanat pratiğinin farklı evreleri ve çeşitli akımlarla bağları üzerine kapsamlı bir değerlendirme sunuyor. Sanatçının eserlerinde siyahın ve tarihin rolünü inceleyen “Baselitz Siyahı ya da Arka Plan Olarak Tarih” başlıklı yazısında John-Paul Stonard, Nazi dönemini tecrübe etmenin sanatçıda yarattığı biçimsel ve duygusal dönüşümleri vurgularken, siyah patinalar ve baş aşağı figürler gibi tercihleriyle şiddet, bellek ve estetik arasındaki ilişkiyi nasıl yorumladığına odaklanıyor. Eric Darragon ise Baselitz’in Springtime serisindeki tabloların, eski estetik değerlerin ve toplumsal beklentilerin ötesinde bir yorum ve eleştiri sunduğunu vurguladığı "Naylon Çorap Balesi" yazısının merkezine, sanatçının naylon çoraplar ile bacakların tarihsel ve kültürel anlamları üzerine kışkırtıcı sorgulamasını alıyor.
Sergi, Akbank Sanat’ın ana sponsorluğunda gerçekleşiyor.